Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2023/24

565 - Master's in Digital Information and Communication Consulting

63061 - Analysis methods for information and communication


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
63061 - Analysis methods for information and communication
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
565 - Master's in Digital Information and Communication Consulting
ECTS:
6.0
Year:
1
Semester:
First semester
Subject type:
Compulsory
Module:
---

1. General information

This subject is part of the subject “Methods and tools in information and communication”. Its purpose is to present the social research process and its main techniques used in information and communication. Objectives: to know and understand the main methods and techniques of social research used in information and communication; to plan and design a research process on the state of information and communication management in an organization; to select and apply the main techniques.

These goals are aligned with the following Sustainable Development Goals: Quality Education (SDG 4); Gender Equality (SDG 5); Reducing Inequalities (SDG 10); Sustainable Cities and Communities (SDG 11); Peace, Justice and Strong Institutions (SDG 16); Partnerships to Achieve the Goals (SDG 17).

2. Learning results

1 -To analyse the situation of the management of digital information and communication in an organization.
2- To integrate different analysis techniques in the work methodology.
3- To acquire new knowledge that will enable the students to generate new ideas and solutions for problems related to the management and implementation of document management and strategic communication system projects.

3. Syllabus

1. The nature of quantitative research: main steps in quantitative studies, study design, sampling, variables and their measurement, questionnaires and surveys.
2. Statistical analysis of data: descriptive statistics and hypothesis testing.
3. Qualitative analysis techniques: study design, collection and systematization of information.
4. In-depth interviews, focus groups, panel and Delphi study.

4. Academic activities

Theoretical classes; practical classes; personal work and study; tests or assessment activities. More information on this issue will be provided on the first day of class.

5. Assessment system

First call:

- Academic work: delivery of portfolios with exercises referring, respectively, to the contents of each of the parts (qualitative methods and quantitative methods). Assessment criteria: correct exercise solving, quality of the contents, systematization of the information, correct use of the tools, adequacy to the formal aspects, precision in the use of terminology and expository clarity. Value of each of the portfolios: 30% of the final grade.

- Written test: it will take place in person and will consist of multiple-choice and essay questions related to the subject´s syllabus. Value: 40% of the final grade.

The portfolios will be delivered through the digital teaching platform on the date shown in the exam calendar. On the first day of the subject, a recommended timetable for the completion of the portfolio will be presented.

Students must obtain a grade equal to or higher than 5 in the three parts indicated above. In case the student does not pass the subject, the grades obtained in those parts passed will be saved for the second call.

Second call: identical to the global assessment test of the first call.

 


Curso Académico: 2023/24

565 - Máster Universitario en Consultoría de Información y Comunicación Digital

63061 - Métodos de análisis en información y comunicación


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
63061 - Métodos de análisis en información y comunicación
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
565 - Máster Universitario en Consultoría de Información y Comunicación Digital
Créditos:
6.0
Curso:
1
Periodo de impartición:
Primer semestre
Clase de asignatura:
Obligatoria
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

Forma parte de la materia Métodos y herramientas en Información y Comunicación. Su fin es presentar el proceso de investigación social y sus principales técnicas que se utilizan en información y comunicación. Objetivos: conocer y comprender los principales métodos y técnicas de investigación social utilizados en información y comunicación; planificar y diseñar un proceso de investigación sobre el estado de la gestión de la información y la comunicación en una organización; seleccionar y aplicar las principales técnicas.

Estos objetivos están alineados con los siguientes Objetivos de Desarrollo Sostenible: Educación de calidad (ODS 4); Igualdad de género (ODS 5); Reducción de las desigualdades (ODS 10); Ciudades y comunidades sostenibles (ODS 11); Paz, justicia e instituciones sólidas (ODS 16); Alianzas para lograr los objetivos (ODS 17).

2. Resultados de aprendizaje

1. Analizar la situación de la gestión de la información y la comunicación digital en una organización.
2. Integrar diferentes técnicas de análisis en la metodología de trabajo.
3. Adquirir nuevos conocimientos que le permitan generar nuevas ideas y soluciones para resolver problemas vinculados con la dirección e implantación de proyectos de sistemas de gestión de documentos y de comunicación estratégica.

3. Programa de la asignatura

1. La naturaleza de la investigación cuantitativa: principales pasos en los estudios cuantitativos, diseño del estudio, muestreo, variables y su medida, cuestionarios y encuestas.
2. Análisis estadístico de datos: estadística descriptiva y contraste de hipótesis.
3. Técnicas de análisis cualitativo: diseño de estudio, obtención y sistematización de la información.
4. Entrevistas en profundidad, grupos de discusión, panel y estudio Delphi.

4. Actividades académicas

Clases teóricas; clases prácticas; trabajo y estudio personal; pruebas o actividades de evaluación. El primer día de clase se proporcionará más información sobre esta cuestión.

5. Sistema de evaluación

Primera convocatoria:

- Trabajo académico: entrega de sendos portafolios con ejercicios referidos, respectivamente, a los contenidos de cada una de las partes (métodos cualitativos y métodos cuantitativos). Criterios de evaluación: resolución correcta de los ejercicios, calidad de los contenidos, sistematización de la información, uso correcto de las herramientas, adecuación a los aspectos formales, precisión en el uso de la terminología y claridad expositiva. Valor de cada uno de los portafolios: 30 % de la calificación final.

- Prueba escrita: se realizará de modo presencial y consistir· en preguntas de tipo test y de desarrollo relacionadas con el programa de la asignatura. Valor: 40 % de la calificación final.

Los portafolios se entregarán a través de la plataforma digital docente en la fecha indicada en el calendario de exámenes. El primer día de curso se presentará un calendario recomendado de realización del portafolio.

Los alumnos deberán obtener una calificación igual o superior a 5 en las tres partes indicadas anteriormente. En el caso de no aprobar la asignatura, se guardarán para la segunda convocatoria las calificaciones obtenidas en aquellas partes superadas.

Segunda convocatoria: idéntica a la prueba global de evaluación de la primera convocatoria.